Onko matcha teellä terveysvaikutuksia?

Matchasta on puhuttu vuoroin ihmeparantajana, vuoroin pelkkänä nautintoaineena. Kumpi on totta? Selvitimme, mitä tästä teestä tehdyt tieteelliset tutkimukset ovat todistaneet. Jutun loppuun olemme listanneet ja linkittäneet kaikki käytetyt lähteet, joten voit hakea lisätiedot suoraan lähteistä.

Vaikka terveysvaikutukset ovat tärkeä ja kiinnostava seikka, voi teestä nauttia ihan vain maun ja tunnelman vuoksi kuka vain.

Matchan hyvät ainesosat: EGCG

Kaikki vihreät teet sisältävät antioksidanttia nimeltä epigallokatekiinigallaatti eli lyhyemmin EGCG. Se on vahva antioksidantti, joka auttaa elimistöämme muun muassa puolustautumaan sairauksia vastaan.

Vuonna 2003 tutkijat Weiss ja Anderton (1) tutkivat EGCG-pitoisuutta matcha-teestä. He vertasivat pitoisuutta muiden teelajien pitoisuuksiin. Tutkimuksen mukaan matcha sisältää noin kolminkertaisen määrän EGCG-flavonoideja muihin vihreisiin teelajeihin nähden. Muunväriset teet jäävät vielä kauemmas taakse.

Matcha sisältää siis verrattain suuren määrän teelle tyypillistä antioksidanttia. EGCG on suuri syy siihen, miksi matchan terveysvaikutuksia pidetään tärkeinä ja tutkitaan.

Vaikutusta terveyteen tutkittu

Matchan terveysvaikutuksia on tutkittu lähivuosien aikana paljon. Tutkimusten kohteena ovat olleet matchan vaikutukset yleisiin terveyden osa-alueisiin, kuten stressiin, rasvanpolttoon ja suorituskykyyn. Tutkimusjoukkojen pienuuden vuoksi tuloksia ei useinkaan voida yleistää. Ne antavat kuitenkin viitteen matchan mahdollisuuksista.

Stressi. Matchan vaikutusta stressiin ovat tutkineet K. Unno ja muut vuonna 2018 (2). Tutkimus toteutettiin hiirillä kahden tutkimusryhmän avulla: toiset hiiristä saivat matchaa ja toiset lumelääkettä. Tutkimuksessa todettiin, että matcha lievensi stressin oireita.

Rasvanpoltto. Tutkijat Willems ja muut huomasivat vuoden 2018 tutkimuksessaan (3), että matchan juominen edisti rasvan palamista nuorilla naisilla. Tutkimukseen osallistui 13 nuorta naista. He nauttivat 3 annosta matchaa päivää ennen ja vielä yhden annoksen 2 tuntia ennen testiä. Testissä he kävelivät noin puoli tuntia, ja tutkijat havaitsivat matchan lisäävän rasvanpolttoa suorituksen aikana.

Suorituskyky. Matchan vaikutusta ajattelua vaativiin suorituksiin on myös tutkittu. Vuonna 2017 Dietz ja muut (4) ottivat selvää siitä, kuinka matchan nauttiminen vaikuttaa erilaisissa aivotyötä vaativissa tehtävissä. Tutkijat toteavat matchan auttaneen suoriutumaan psykomotorisissa tehtävissä sekä tehtävissä, joissa tarvittiin huomion kiinnittämistä.

Kannattaako matchaa juoda vai syödä?

Matcha-teen jauhemainen koostumus tekee helpoksi sen lisäämisen erilaisiin ruokiin ja leivonnaisiin. Kokeile vaikkapa näitä matcha-jälkiruokia. Hienon maun lisäksi matcha tuo ruokiin värikkään vihreän sävynsä.

Perinteisesti matcha-tee nautitaan juotavana. Se sekoitetaan kuumaan veteen ja nautitaan sellaisenaan. Myös erilaiset juomasekoitukset, kuten matcha-latte ovat olleet viime vuosina suosittuja.

Vuonna 2017 tutkittiin (4), onko matchasta enemmän hyötyä keholle syötynä vai juotuna. Tulokset osoittivat, että keho hyödynsi juomana nautittu matchaa paremmin.

Jos siis haluat ottaa kaiken irti matchan hyödyistä, kannattaa se tehdä juomalla. Katso ohjeet ja neuvot, kuinka valmistat matcha-teen kotona.

Matchan vaikutukset

Matchalla voi siis olla positiivisia vaikutuksia terveyteen. Teen äärellä on kuitenkin mukava tunnelmoida muutenkin. Kupillinen kuumaa, vaahdotettua matchaa tarjoaa nautinnollisen hetken, joka täydellistyy jaettuna ystävien kesken. Sytytä vielä muutama kynttilä ja hengitä syvään - ja rentoutumis-vaikutusta alkaa olla selvästi havaittavissa.

 


Lähteet

 

1 Weiss, D.J. & Anderton, C.R. 2003: Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography. Journal of Chromatography A: Volume 1011, Issues 1-2, p. 173-180. Julkaistu 5.9.2003

2 Unno K. ja muut 2018: Stress-reducing function of matcha green tea in animal experiments and clinical trials. Nutrients. 2018 October, 10: 1468. Julkaistu verkossa 10.10.2018.

3 Willems et.al. 2018: Matcha green tea drinks enhance fat oxidation during brisk walking in females. International journal of sport nutrition and exercise metabolism 28(5):1-21. Tammikuussa 2018.

4 Dietz, C. et.al. 2017: An intervention study on the effect of matcha tea, in drink and snack bar formats, on mood and cognitive performance. Food Rest Int. Syyskuu 2017. 99(Pt 1): 72-83.